onsdag, september 13, 2006

Øving 1

Reflektering over tema for fagteksten:
Jeg ønsker å skrive om diesel elektrisk fremdrift, om sikkerhet og redundans ved denne fremdrifts løsningen, og om svakheter og usikkerheter.
Undertema kan være:
- Fleksibilitet
- Kapasitet
- Økonomisk aspekt ( positiv og negativt)
- Redundans
- Energitap
- Vekt (tradisjonelt anlegg kontra ny teknologi, herunder “low loss concept” http://www.skipsrevyen.no/artikler/3-05/330.html og superleder http://www.tu.no/offshore/article57764.ece )
- Marinen og diesel elektrisk, eksisterende anlegg (KV Svalbard og Ula klassen)

Problemstillingen:
- Diesel elektrisk fremdrift en framtid for forsvaret ?
- Er diesel elektrisk fremdrift en sikker og redundant nok løsning til at marinen kan bruke det i sine fremtidige overflate fartøy ?
Dette er to forslag- dersom jeg ikke klarer forsvars biten, så kan det heller bli ca slik:
- Hvordan er sikkerheten og redundansen på diesel elektrisk fremdrift, klarer man å luke bort de største bakdelene med ny teknologi ?

Bakkgrunnsmateriale:
“Maritime Electrical Installations And Diesel Electric Propulsion” Alf Kåre Ådnanes
“Safety Aspectcs on diesel-electric propulsjon” Torbjørn Henriksson, 2th International Diesel Electric Propulsion 1998
Teknisk Ukeblad
Skipsrevyen
Naval Architect
Marine Engineers Review
Jane`s Navy International
Jane`s Defence Weekly
Diesel and Gas Turbine Worldwide
Shipping world & Shipbuilder
Her kommer jeg nok ikke til å benytte meg av alle, men det er innen for dette jeg kommer til å finne de mest relevante artiklene. Så får jeg plukke litt mer handfaste artikler etter hvert.


Målgruppen:
Først og fremst er målgruppen min skipsteknisk personell i sjøforsvaret eller med tilknyting til forsvaret. Og studenter ved NTNU, Marin teknikk 4-5 klasse.