Utkast til første side
Diesel elektrisk fremdrift, en fremtid for forsvaret ?
Vil ny teknologi forbedre elektrisk fremdriftsmaskineri så mye, at forsvaret velger å benytte seg av konseptet i fremtidige prosjekter.
Abstrakt:
Her kommer det etter hvert et sammendrag av artikkelen min. Dette var dessverre veldig vanskelig å skrive nå, så jeg lar det stå åpent foreløpig.
Innledning:
Diesel elektrisk fremdrift er benyttet i fartøy siden tidlig på 1900 tallet, og det har sine fordeler og bakdeler som de fleste fremdriftsmaskinerier har. Marinen består i dag av blant annet Ula-klasse ubåter som er bemannet med diesel elektrisk fremdrift. I Forsvaret er det bare ubåtene som har hatt denne typen fremdriftssystem, helt frem til 2001 da ble Kystvaktskipet Svalbard tatt i bruk. KV Svalbard er altså det første overflate fartøyet i Forsvaret som har diesel elektrisk fremdrift. Teknologien til gjennomføring og bruk av (diesel) elektrisk fremdrift er tilstede, men Forsvaret ser ikke ut til å være overbevist om at dette er den beste løsningen på fremtidens overflatefartøy.
I senere tid har teknologien utviklet seg kraftig innenfor feltet elektrisk fremdrift. Aker Kværner jobber med ett ”low loss concept” som blant annet bidrar til å redusere tyngden på hjelpeutstyret. Vekten er tradisjonelt sett en av bakdelene med diesel elektriske systemer og en av grunnen til at noen velger andre fremdriftsløsninger. Siemens arbeider også med et prosjekt som vil redusere vekten på hovedmaskineriet, de ønsker å produsere motorer og generatorer ved hjelp av superledere. Dersom man kan sette disse to nyutviklingene sammen, vil noen av bakdelene innenfor diesel elektrisk fremdrift reduseres og konseptet kan dermed bli svært attraktivt for skipsfarten og Forsvaret.
Kommentar
Muligens jeg skal ta med ”standard” opplistingen av fordeler og ulemper med diesel elektrisk fremdrift under innledningen, eller om jeg skal ta dette med senere i artikkelen. Det har jeg ikke bestemt meg for enda synes det er litt vanskelig å helt definere innledningen enda siden jeg ikke vet 100 % hva som kommer senere.
Har veldig lyst å la det bli en studie av de nye prosjektene som det jobbes med nå (som nemt ovenfor), men vet ikke helt om dette er gjennomførbart. Derfor må jeg snakke med noen som er litt mer inne i dette- fagligsett en det jeg er, og det må vente til etter midtsemestrene mine…
Alle synspunkt på dette utkastet til innledning mottas med stor takk.
Vil ny teknologi forbedre elektrisk fremdriftsmaskineri så mye, at forsvaret velger å benytte seg av konseptet i fremtidige prosjekter.
Abstrakt:
Her kommer det etter hvert et sammendrag av artikkelen min. Dette var dessverre veldig vanskelig å skrive nå, så jeg lar det stå åpent foreløpig.
Innledning:
Diesel elektrisk fremdrift er benyttet i fartøy siden tidlig på 1900 tallet, og det har sine fordeler og bakdeler som de fleste fremdriftsmaskinerier har. Marinen består i dag av blant annet Ula-klasse ubåter som er bemannet med diesel elektrisk fremdrift. I Forsvaret er det bare ubåtene som har hatt denne typen fremdriftssystem, helt frem til 2001 da ble Kystvaktskipet Svalbard tatt i bruk. KV Svalbard er altså det første overflate fartøyet i Forsvaret som har diesel elektrisk fremdrift. Teknologien til gjennomføring og bruk av (diesel) elektrisk fremdrift er tilstede, men Forsvaret ser ikke ut til å være overbevist om at dette er den beste løsningen på fremtidens overflatefartøy.
I senere tid har teknologien utviklet seg kraftig innenfor feltet elektrisk fremdrift. Aker Kværner jobber med ett ”low loss concept” som blant annet bidrar til å redusere tyngden på hjelpeutstyret. Vekten er tradisjonelt sett en av bakdelene med diesel elektriske systemer og en av grunnen til at noen velger andre fremdriftsløsninger. Siemens arbeider også med et prosjekt som vil redusere vekten på hovedmaskineriet, de ønsker å produsere motorer og generatorer ved hjelp av superledere. Dersom man kan sette disse to nyutviklingene sammen, vil noen av bakdelene innenfor diesel elektrisk fremdrift reduseres og konseptet kan dermed bli svært attraktivt for skipsfarten og Forsvaret.
Kommentar
Muligens jeg skal ta med ”standard” opplistingen av fordeler og ulemper med diesel elektrisk fremdrift under innledningen, eller om jeg skal ta dette med senere i artikkelen. Det har jeg ikke bestemt meg for enda synes det er litt vanskelig å helt definere innledningen enda siden jeg ikke vet 100 % hva som kommer senere.
Har veldig lyst å la det bli en studie av de nye prosjektene som det jobbes med nå (som nemt ovenfor), men vet ikke helt om dette er gjennomførbart. Derfor må jeg snakke med noen som er litt mer inne i dette- fagligsett en det jeg er, og det må vente til etter midtsemestrene mine…
Alle synspunkt på dette utkastet til innledning mottas med stor takk.

0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home